home Meny close
menu Meny

Köpvillkor 2017-04-12

1. Allmänt

För Dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att Du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

När Du, som är privatperson, registrerat Dig och gjort Din beställning, godkänner Du också att vi lagrar och använder Dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot Dig och för att skicka information i marknadsföringssyfte. Vi skyddar Dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, och Du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om Du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Observera att alla artiklar i denna webshop inte finns i vår fysiska butik i Norrköping, vill Du veta om den aktuella varan finns i den fysiska butiken, kontakta kundtjänst.

Alla priser är angivna i svenska kronor SEK inklusive moms.

Momssatsen är 25% på samtliga varor, förutom tryckta sjökort och böcker där momssatsen är 6%.

I de fall bruksanvisning medföljer produkten bifogas alltid en sådan i digital eller fysik form. 

2. Beställning

Du kan beställa via vår webshop.

Vid beställning i webshopen så får Du en orderbekräftelse via e-post när Du har gjort Din beställning. Har Du inte mottagit en orderbekräftelse inom 30 minuter, vänligen kontakta kundtjänst. Om Du är under 18 år måste Du ha målsmans, dvs. förälders, tillstånd.

3. Betalning

- Klarna Checkout

Med Klarna Checkout kan Du direktbetala genom internetbanken, betala med kort, betala mot faktura eller genom Klarna-konto. Klarna är en av de ledande leverantörerna av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När Du betalar med kort skickas Du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos Klarna, där Du tryggt kan fylla i Dina kortuppgifter och genomföra betalningen. När betalningen har godkänts skickas Du tillbaka och får en bekräftelse på att Ditt köp är genomfört. Klarna kan i vissa fall även genomföra kreditupplysningar på dig som kund, vanligen genomförs detta i samband att du betalar genom faktura eller delbetalning. Ingen fakturavgift tillkommer om du skulle vilja betala med denna metod.  

Se mer information på www.klarna.se och Klarnas villkor på www.klarna.se/villkor.

4. Leverans

Vi levererar endast varor inom Sverige. När Din vara är klar för leverans så får Du via e-post ett meddelande om detta tillsammans med Ditt sändningsnummer. Leverans sker genom DHL till närmaste DHL Service Point, Du får en avisering via SMS så fort Dina varor ankommer till Din DHL Service Point. I aviseringen framgår sändningsnummer samt till vilket ombud varorna har levererats. För att hämta ut Dina varor krävs legitimation samt sändningsnummer. För mer information och för att spåra Ditt paket se www.dhlservicepoint.se. Varor levereras normalt till Din närmaste DHL Service Point inom 1-7 vardagar. I annat fall framgår leveranstiden under varje produkt. I de fall varan ej kan levereras under avtalad tid meddelar vi Dig så fort vi får kännedom om förseningen, Du har då rätt att häva köpet. Eventuell fraktkostnad syns alltid i kassan innan Du godkänner Ditt köp. Det är Ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin, normalt 14 dagar. Om Du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut Ditt paket på utlämningsstället i tid, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera Dig för frakt- och administrativa kostnader, för närvarande 250 kronor.

5. Ångerrätt

Du har 14-dagars ångerrätt vid distanshandel, från den dag du mottagit varan, förutsatt att varan är oanvänd, oskadad och i originalförpackning. Undantaget är varor som är specialanpassade enligt kundens önskemål tex kapade längder. Returfrakt och ev. emballage står Du själv för. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Säljaren har rätt att göra prisavdrag på returnerade varor vars värde uppenbart har sjunkit på grund av köparens oaktsamhet. För att returnera Din vara, se hur Du gör under Kundtjänst – Returnera Din vara.

Det går bra att använda konsumentverkets ångerblankett i samband med en retur.

6. Reklamationer

Enligt konsumentköplagen har Du som konsument 3 års reklamationsrätt. Om Du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall Du kontakta kundtjänst. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om Du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör Du det enklast i det emballage och förpackning som den skickats ut i. Som konsument har Du rätt till ersättning för eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex fraktkostnad, bensinkostnad, parkering, telefonkostnad och liknande. För att returnera Din vara, se hur Du gör under Kundtjänst – Returnera Din vara.

En reklamation ska rapporteras så snart felet upptäckts, 2 månader anses vara skälig tid för att upptäcka skadad/defekt produkt.

7. Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 dagar från den dag företaget fått meddelandet. Du kan dock få vänta till dess att varan har kommit åter eller till dess Du lämnat bevis på att varan återsänts. Återbetalningar sker med samma betalningssätt som vid köpet, annars kontaktas Du först för godkännande av annat återbetalningssätt. För att kunna återbetala ett köp som är gjort mot postförskott/efterkrav så behöver vi veta vilken bank Du använder samt fullständigt kontonummer inklusive clearingnummer.

8. Skadat gods

Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs.risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till Dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. När Du tar emot Din vara är det viktigt att Du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar Du detta till Din DHL Service Point eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse Du får på att Ditt gods är skadat. Kontakta sedan vår kundtjänst så hjälper vi Dig.

9. Tvister

Om Du är privatperson, har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Nedan följer länkar till konsumentverket och ARN där Du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.

www.konsumentverket.se

www.arn.se

Denna webbplats använder cookies . Genom att fortsätta att surfa på webbplatsen godkänner du vår användning av cookies . Läs mer här.
x